Zakładając własny sklep internetowy, nie można zapomnieć o kluczowym aspekcie – regulaminie. Jest to niezbędny element witryny, który reguluje warunki korzystania z usług, sprawy związane z dostawą, reklamacją towarów i odstąpieniem od umowy. Jeśli zastanawiasz się, jak powinien wyglądać regulamin sklepu internetowego, zapoznaj się z naszymi poradami!

 

Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

regulamin sklepu internetowego

Przedsiębiorca, który sprzedaje swoje towary w sieci podlega przepisom ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zapisy ustawy zobowiązują sprzedawcę do zamieszczenia na swojej witrynie internetowej regulaminu sklepu internetowego. Regulamin ten powinien być dostępny nieodpłatnie dla wszystkich osób odwiedzających witrynę. Najlepiej, jeśli użytkownicy mogą łatwo i szybko znaleźć ten dokument – warto więc zamieścić go w osobnej zakładce w widocznym miejscu witryny.

 

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

 

Nazwa przedsiębiorcy / osoby sprzedającej

Twoi Klienci muszą mieć możliwość zidentyfikowania Twojego przedsiębiorstwa i nawiązania kontaktu z Tobą w razie ewentualnych pytań, czy wątpliwości. Należy więc w tym miejscu podać pełną nazwę firmy, numery KRS, REGON oraz NIP, adres siedziby i adres do korespondencji. Jeśli prowadzisz sklep internetowy w ramach działalności nierejestrowanej, podaj swoje dane osobowe i adresowe. Warto również zamieścić adres e-mail, który ułatwi komunikację z klientami.

  Jak złożyć pozew o rozwód?

 

Rodzaje i zakres usług

Najważniejszą usługą świadczoną przez Twój sklep internetowy będzie zapewne sprzedaż konkretnych towarów. Ale poza tym prawdopodobnie Twoi Klienci będą mieli również możliwość zarejestrowania konta na stronie. Być może zechcesz im również wysyłać newsletter, z informacjami o promocjach lub ciekawymi treściami związanymi z Twoją branżą? Wszystkie informacje o tego typu usługach powinny znaleźć się w regulaminie.  

 

Warunki świadczenia usług

W tym miejscu należy zawrzeć informacje dotyczące wymagań technicznych, które są niezbędne do korzystania ze sklepu internetowego (np. sprzęt, system operacyjny). Trzeba tu również opisać, w jaki sposób przebiega proces składania zamówienia.

 

Warto zawrzeć w szczególności następujące informacje:

  • czy istnieje konieczność rejestracji w celu dokonania zakupu; 
  • jak założyć i zalogować się na konto w sklepie;
  • w jaki sposób składać zamówienia w sklepie.

Należy również poinformować użytkownika o zakazie zamieszczania niezgodnych z prawem treści (jeśli istnieje możliwość dodawania jakichś treści na stronie, np. komentarzy).

 

Warunki zawierania i rozwiązywania umowy

W tym punkcie użytkownika należy bardzo dokładnie poinformować, w którym momencie dochodzi do zawarcia umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Najczęściej odbywa się to poprzez złożenie zamówienia, trzeba jednak precyzyjnie określić, jaka czynność finalizuje ten proces (np. kliknięcie przycisku „Zamawiam”). Należy również opisać sposób dokonywania płatności, wskazać termin płatności, określić sposoby i koszty dostawy zakupionych produktów. Sprzedawca musi także podać, na jakich zasadach odbywa się odstąpienie od umowy i zwrot towaru. Trzeba ponadto określić termin na wypowiedzenie umowy przez klienta (minimum 14 dni).

  Rozwód czy separacja - co wybrać?

 

Tryb postępowania reklamacyjnego

W tym miejscu należy jasno opisać zasady rozpatrywania reklamacji. Warto pamiętać, że sprzedawca odpowiada za swój towar przez 2 lata od daty zakupu produktu przez klienta. Jeżeli więc w tym czasie klient zgłosi brak zgodności produktu z umową, należy rozpatrzyć reklamację.

 

Ochrona danych osobowych

W regulaminie powinny się też znaleźć zapisy dotyczące ochrony danych osobowych. Zamieść w tym miejscu informacje o tym, kto jest administratorem danych osobowych, klauzulę informacyjną i politykę prywatności sklepu. Dobrze jest również podkreślić, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się w sposób zgodny z zapisami ustawy o ochronie danych osobowych i RODO. 

 

Skąd pozyskać regulamin sklepu?

Wiele osób przegląda regulaminy sklepów i regulaminy znajdujące się na różnych stronach internetowych. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie zapisy dostępne w Internecie będą wykonane poprawnie. Lepiej więc nie wzorować się na regulaminie przypadkowego sklepu internetowego podczas konstruowania własnego dokumentu.

 

Regulamin sklepu internetowego najlepiej przygotować samodzielnie lub we współpracy z prawnikiem. Konsultacja może się przydać zwłaszcza, gdy zakładasz taki sklep po raz pierwszy i nie masz pewności, jak sformułować poszczególne zapisy. Nasza kancelaria prawnicza w Poznaniuhttps://adwokat-stypula.pl pomaga w przygotowaniu i dopasowaniu regulaminów sklepów internetowych. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twój regulamin jest w pełni zgodny z przepisami.