Decydując się na kupno używanego samochodu, warto dobrze przygotować się do transakcji. Co powinna zawierać umowa kupna/sprzedaży samochodu? Na co zwrócić uwagę nabywając używane auto? Dowiesz się z artykułu!

Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu?

Zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy,  dopełnij podstawowych formalności. Pamiętaj, że jako kupujący  masz prawo dokładnie obejrzeć i sprawdzić samochód z zewnątrz i w środku, zajrzeć pod maskę, udać się do stacji kontrolnej. Na co dokładnie warto zwrócić uwagę przed zakupem pojazdu?

• stan lakieru i nadwozia – sprawdź, czy na karoserii nie ma odprysków, śladów korozji, nieumiejętnie nałożonej szpachli,
  • stan samochodu wewnątrz – kierownica, gałka zmiany biegów, pedały, fotele – wszystkie te elementy się zużywają, sprawdź czy ich stan zgadza się z deklarowanym wiekiem i przebiegiem pojazdu,
  • przebieg – nie brak oszustów, którzy cofają stan licznika. Autentyczny przebieg samochodu sprawdzisz dzięki numerowi VIN (Vehicle Identification Number), który jest unikatowy dla każdego auta,
  • stan silnika i podzespołów – oglądając pojazd warto zajrzeć pod maskę i pod podwozie,
  • wypadkowość,
    stan elektroniki – usterki elektroniki są częste, a wymiana sterowników kosztowna, dlatego warto przed zakupem sprawdzić czy działają wszystkie elementy sterowane przez komputer, a także ogrzewanie oraz klimatyzację,
  Bezskuteczna egzekucja wobec spółki nie musi oznaczać niemożności zaspokojenia wierzyciela

Najlepiej zdecydować się na weryfikację stanu samochodu przez specjalistę. Ostatnim krokiem w sprawdzeniu stanu auta jest jazda próbna – bardzo ważna, jeżeli chcesz sprawdzić jak samochód zachowuje się podczas prowadzenia. Przed zakupem warto też dokonać przeglądu technicznego. Nie ma zapisów regulujących kwestię kto ponosi jego koszt, jest to sprawa do ustalenia pomiędzy kupującym i sprzedającym.

Co powinna zawierać umowa kupna/sprzedaży samochodu?

• datę – to ważna informacja dla urzędu, ponieważ do 14 dni po transakcji należy zapłacić podatek PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych), a także dla kupującego, który do roku od zakupu samochodu może się powołać na prawo rękojmi,
  • dane sprzedającego – imię, nazwisko, PESEL, adres oraz dane firmy, jej adres oraz NIP (jeżeli sprzedaje samochód na firmę),
  • dane kupującego – imię, nazwisko, PESEL, adres,
  • wszystkie dane pojazdu: rodzaj, marka, model, kolor, rok produkcji, numer VIN, numer rejestracyjny, numer silnika, pojemność silnika, aktualny przebieg,
  • opis uszkodzeń, jeżeli są,
  • cenę pojazdu,
  • zasady płatności (gotówka/przelew na konto, zaliczka),
  • oświadczenie właściciela pojazdu, że jest on wolny od wad i obciążeń prawnych,
  • oświadczenie kupującego, że zna stan techniczny pojazdu,
  • dodatkowe informacje, np. co zostanie przekazane kupującemu przez sprzedającego (np. karta pojazdu, dowód rejestracyjny, polisa ubezpieczeniowa wraz z jej numerem).
  Regulamin sklepu internetowego - co powinien posiadać?

We wzorach umów można znaleźć także następujące klauzule:

• zmiana postanowień umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności,
  • w spawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego,
  • umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

O czym należy pamiętać po zawarciu umowy?

Zawarcie umowy kupna/sprzedaży niesie za sobą kolejne obowiązki, których należy dopełnić. Do 14 dni po transakcji, należy zgłosić sprzedaż do urzędu i zapłacić podatek PCC. W terminie 30 dni nowy właściciel ma obowiązek przerejestrować samochód. Za niedopełnienie tej formalności grożą wysokie kary, a ponadto ewentualne mandaty za przekroczenie prędkości mogą przychodzić na adres sprzedającego. Strona, która pozbywa się samochodu ma również obowiązek zgłosić sprzedaż do urzędu oraz zawiadomić ubezpieczyciela OC o tym, że auto zmieniło właściciela. Za brak ciągłości w składkach OC również grożą wysokie grzywny.

Jak długo przechowywać umowę kupna/sprzedaży samochodu?

Zwykle umowy przechowuje się rok. Tyle też trwa prawo do rękojmi, czyli złożenia reklamacji przez kupującego. Umowa kupna/sprzedaży samochodu jest jednak wyjątkowa i obowiązek jej przechowywania obowiązuje przez 3 lata od momentu zakupu. Tyle samo powinno się przechowywać dowody wpłaty należności za samochód – faktury czy potwierdzenia przelewów z banku.

B2B czy umowa o pracę? Kwestie prawne

Jeśli potrzebujesz wsparcia odnośnie dokumentacji prawnej sprzedaży lub szukasz pomocy prawnej po nieudanym zakupie, to skorzystaj ze wsparcia najlepszego https://adwokat-stypula.pl/prawnika z Poznania – zgłoś się do Kancelarii Stypuła!