Prowadzisz własny biznes, który dobrze się rozwija? Jeżeli używasz logo lub nazwy bez zastrzeżenia, uważaj! Ktoś inny może wykorzystać twój znak towarowy lub co gorsza – oskarżyć cię o jego kradzież. Konieczność zmiany nazwy firmy i formalności z tym związane to niepotrzebna komplikacja. Dlaczego warto zastrzec nazwę firmy? Gdzie się zgłosić? Dowiesz się z artykułu.

 

Dlaczego powinieneś zastrzec nazwę i logo swojej firmy?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, która staje się coraz bardziej rozpoznawalna. Klienci polecają ją kolejnym osobom, marketing dobrze działa i twoja nazwa staje się rozpoznawalna. A w tym momencie okazuje się, że wcale nie masz prawa jej używać, ponieważ ktoś inny wykorzystał nazwę twojej firmy i ją zastrzegł. By uniknąć straty klientów, wypracowanego prestiżu i niepotrzebnych komplikacji, warto zastrzec nazwę firmy. 

 

Jak zastrzec nazwę firmy? 

zastrzeżenie nazwy firmyNa samym początku, zanim oficjalnie zastrzeżesz nazwę firmy, musisz określić jej znak towarowy, czyli czym się ona zajmuje i dopasować odpowiednią kategorię z Klasyfikacji Nicejskiej. Jest to Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług – lista 34 towarów i 11 usług uszeregowana w kolejności alfabetycznej. Zastrzeżenie nazwy formy odbywa się w kilku stopniach. Najpierw należy dokonać jej w kraju, w którym zarejestrowana jest firma. W Polsce zajmuje się tym Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP). Zgłoszenie zawierające podanie oraz zdjęcie bądź kserokopię znaku towarowego należy złożyć w biurze w Warszawie. Po opłaceniu wniosku UPRP zajmuje się badaniem poprawności wniosku. Jeżeli zostanie on rozpatrzony pozytywnie, nazwa firmy wpisywana jest do rejestru, a właściciel otrzymuje zaświadczenie. Zazwyczaj cała procedura trwa około 6 miesięcy, a na wydanie świadectwa ochronnego czeka się dodatkowe 3 miesiące. Od tego czasu firma ma prawo do używania znaku ® (registered). 

  Rozwód z orzeczeniem o winie czy bez?

 

Zastrzeżenie znaku towarowego w EUIPO i WIPO

Po zastrzeżeniu nazwy w UPRP możemy dokonać tego również na szczeblu międzynarodowym – w EUIPO lub WIPO. W Unii Europejskiej, rejestracją firm i ich znaków towarowych zajmuje się European Union Intellectual Property Office (EUIPO), którego siedziba znajduje się w Alicante w Hiszpanii. Cała procedura odbywa się tak samo jak w Polsce. Najpierw należy złożyć wniosek elektronicznie lub w formie tradycyjnej. Jeżeli w trakcie procedury urząd nie stwierdzi błędów ani nikt nie zgłosi obiekcji, nazwa zostanie zastrzeżona. Podobnie jest w przypadku WIPO ( World Intellectual Property Organization). Wniosku nie trzeba składać bezpośrednio w Genewie – robi się to za pośrednictwem UPRP. 

 

O czym pamiętać przed zastrzeżeniem nazwy firmy i logo?

Zastrzeżenie nazwy i logo firmy nie jest jednak prostą sprawą. Dość często zdarza się, że Urząd patentowy odrzuca wniosek. Żeby uniknąć takiej sytuacji i wydłużania się czasu rejestracji firmy, warto zadbać o kilka szczegółów. Sprawdź czy nazwa firmy na pewno jest wolna. Niestety znalezienie wolnej domeny i wpis w KRS nie gwarantują jeszcze, że nazwa firmy nie jest zastrzeżona przez kogoś innego. Ponadto nie powinieneś sprawdzać jedynie identycznych nazw, a także podobne. Nazwa zbyt podobna do znaku konkurenta może zostać uznana za próbę celowego wprowadzenia konkurenta w błąd i odrzucona. Ponadto nie powinna być też zbyt oczywista. Dla osoby niezaznajomionej z prawem patentowym cała procedura może być skomplikowana i stresująca. Warto współpracować z rzecznikiem patentowym, który zajmie się formalnościami i skutecznie doprowadzi do rejestracji marki. Potrzebujesz doradztwa dla swojej firmy? Skorzystaj z obsługi prawnej firm u najlepszych adwokatów w Poznaniu – Kancelaria adwokacka Stypuła zatrudnia profesjonalistów ze wszystkich dziedzin!